Bookmark and Share

הנכם נמצאים בראש האתר.
▲ לפילוח מאגר המידע, פרקים וביבליוגרפיה - הקליקו על אחד המדורים בסרגל העליון.
► הקלקה על הסיווגים מימין תפנה למידע מפולח לפי מדור


 כאן על פני אדמה
'כאן על פני אדמה' רוח התקופה

 

ביבליוגרפיה למדור זה:

User Login

ראש האתר תרבות ואמנות



מוקי צור: סיורים מוזרים בעתיד

שני חלוצים שהגיעו ארצה בראשית המאה העשרים יצאו לטיול. כרגיל בימים ההם לפני שהשתקעו במקום הם נדדו לראות את הארץ. הם הלכו ברגל ממקום למקום. התגוררו בסוכות ונהנו להתארח בעוני אך בכבוד.

Click to enlarge
יהושע אשל, עמק יזרעאל בשנות העשרים, (C)

הארץ אמנם לא היתה ריקה אך גם לא מלאה. היו בה הרבה פלאחים שביקשו להתגונן נגד השלטון , נגד פלישות שודדים, נגד פולשים רועים, נגד עשירים שלקחו מהם את אדמותיהם, אך בעיקר נגד עוני מענה. היו בה גם סוחרים לבושים אירופית שיצאו מרומנים צרפתיים. בדרכים נראו שיירות של צליינים. בערים פעלו סוכנויות דואר, בתי ספר ובנקים של מדינות שונות. רכבת צרפתית מיפו לירושלים ורכבת גרמנית שנסעה מחיפה לצמח ולדמשק לעולים לרגל המוסלמים שנסעו למכה. היו בארץ בה סיירו כשבעים אלף יהודים בערי הקודש וביפו אך גם כמה אלפים שהקימו מושבות ראשונות. היו בה גם גולים שלפני דור הגיעו מרוסיה וממרוקו מוסלמים שנהדפו בידי אימפריות נוצריות, פליטי תבוסות של האימפריה העות'מנית שהובאו לכאן כדי להגן על האימפריה מפני מרידות לאומיות ואי סדר. חיו בה שרידי הצבא המצרי שפלש ארצה בשנות השלושים של המאה התשע- עשרה,. היו בארץ מושלים טורקיים וכיאלים אותם חיילים של האימפריה. אני מנסה לשחזר מה ראו אותם שני חלוצים בטיולם ולהבין למה הייאוש אכל אותם. הם ביקשו לקרוא במה שראו תשובה לשאלה המענה האם הארץ יכולה להכיל את חלומם? האם הארץ יכולה לענות על רעידת האדמה אותה חשו בגולה העוברת מהפכות וזעזועים. מסקנתם היתה עגומה: איך יוכלו המעטים המתגוררים בארץ אבותיהם עתירת הקונפליקטים והאינטרסים לבנות את ארץ הבנים?


יהושע אשל, רוכבים, 1933 (C)
בשיחות ארוכות הם סיכמו את המצב: הם החליטו להחליף את שמם. האחד קרא לעצמו גלותי השני תלושי.גלותי הודיע שעד שלא יהיו שני מיליונים יהודים בארץ לא ישנה את שמו חזרה. תלושי לא היה יכול לחכות. הייאוש אכל אותו . הוא ירד מן הארץ והיה למשורר אידי בניו יורק.

כשמדינת ישראל קמה קראו לגלותי ותבעו ממנו להחליף את השם. הרי החלום בוצע. 'התרגלתי לשם' אמר. אך לי נדמה כי זו לא היתה הסיבה שבגללה לא החליף את שמו. הוא ראה כי החלום בוצע אך לא באופן וברוח עליה חלם. הרי המוצא שביקש היה להקים חברת עבודה. במרכזה היה צריך לעמוד צדק חברתי .

תנועת העבודה דומה מאד לתלושי ולגלותי. נראה כי נעוריה חלפו ואין להכיר אותה בשיבתה . העובדה שהיא אתר באינטרנט איננה מחייה אותה ולא מגהצת את קמטיה. אך לעם היהודי יש דרך מיוחדת לטפל ברכושו הגנוז. אנו עוסקים בבעיות חקלאיות של לפני אלפי שנים עם טרקטורים הכי חדישים. הארץ זו אותה ארץ אך היא מתחפשת כל הזמן למה שהיתה ,למה שהיא רוצה להיות ולמה שהיא . היא קוראת עצמה בלהיטות כמי שמחפש את מקומו במפה. בסיפור הזה של תנועת העבודה ניתן למצוא עקבות של המפה . הוא חלק לא רק של מה שהיה אלא אופציה למה שיכול להיות . תרבות חברתית שונה, סרבנית, מחפשת.

רבים מגלים כי מה שהיה איננו מה שיהיה, איננו מה שקורה. אך הארץ והחברה בארץ שקיבצו תרבויות מגוונות, שפות ולשון, פצעים וחוויות צריכה לקרוא מחדש את הניסיון של מי שביקש את חידוש התרבות היהודית. לקחת אחריות על דמוקרטיה מתקנת. להתחיל בבראשית משום שכרע תחת נטל הניסיון שקדם לו.

רבים מדברים היום על כך שהיתה במסורת של תנועת העבודה יומרה ליצור אדם חדש. יומרה זו הם טוענים היתה יומרה כושלת ונשארנו עם האדם הישן, הנצחי. היומרה היתה לנו לחטא מוסיפים המקוננים. אך צריך להדגיש כי מי שפותח עיתון או אפילו מחשב יודע יפה כי אין הוא חי בעולם שהיה. מי שקורא את שעבר על העולם ועל העם היהודי לא יוכל לסמוך על העולם הישן ועל הנצח. גם אם הוא מתגעגע אל שהיה. מצד שני לסגוד לחדש הריק מניסיון ומתרבות זוהי עבודה זרה . כבר היום ברור לנו כי איננו מתפללים רק תפילת עמידה. אנו הולכים בדרך. זו יכולה להיות דרך לתלושים ולגולים המתאהבים במצבם. זו יכולה היא להיות דרך המרוקנת את הנוף באלימות כועסת. אך זו יכולה להיות גם דרך מחפשת, שופטת עצמה בלי הרף, פותחת אופק, מבקשת שותפים. נקווה כי האוצרות אותם פותח האתר לציבור הסקרן יהיו יותר מטריוויה היסטורית. הם יהיו זירה לדיאלוג, רקע למחויבות לעצב חברה מתוקנת, מעשה של אחריות.



Click to enlarge
יובל דניאלי, רישום, 1979

חזור לראש הדף | הדפס דף זה | חזרה לדף קודם | חזרה לעמוד הבית |